بورس تهران _ اخبار سودآوري شركتهاي بورس
اخبار بورسي و تحليل سهام

برآورد يك كارگزاري از آينده سود هر سهم شركت آماده عرضه اوليه


كارگزاري بانك توسعه صادرات با بررسي آخرين وضعيت مالي و عملياتي ريل سير كوثر ، آينده سود هر سهم اين شركت آماده عرضه اوليه امروز را برآورد كرد.

 

به گزارش پايگاه خبري بورس پرس، در حالي تا ساعاتي ديگر 10 درصد از سهام شركت ريل سير كوثر (معادل 47 ميليون و 182 هزار و 31 سهم ) به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اوليه مي شود كه اين شركت 47 ميليارد توماني سود هر سهم سال مالي جاري را بيش از 47 ميليارد توماني، 157 ريال پيش بيني كرده و اخيرا" از پوشش 75 درصدي سود در عملكرد 9 ماهه خبر داده است.

در اين رابطه گمانه زني هاي از قيمت مناسب هر سهم "حسير" انجام شده اما نسرين اسكندري از كارگزاري بانك توسعه صادرات، با بررسي آخرين اطلاعات ، آينده سود هر سهم اين شركت را برآورد كرده است.

1-1. معرفي شركت:

شركت ريل سير كوثر در سال 1382 با سرمايه 30 ميليون ريال و با سهم الشركه 18 ميليون ريال با شخصيت حقوقي با مسئوليت محدود در ادراه ثبت شركتهاي تهران به ثبت رسيد. سرمايه شركت طي چند مرحله به مبلغ 471.820.306.000 ريال منقسم به 125 سهم با نام افزايش يافت. به موجب تصميمات مجمع هاي عمومي فوق العاده در سال 1386 شخصيت حقوقي شركت به سهامي خاص تغيير يافت و در نهايت در مرداد 1395 شخصيت حقوقي شركت از سهامي خاص به سهامي عام تبديل و در نتيجه ارزش هر سهم از 3.774 ميليون ريال به 1.000 ريال كاهش يافته است.

1-2. فعاليت اصلي شركت:

ايجاد واحدهاي صنعتي و توليدي و فعاليت در بخش صنعت و ساخت قطعات يدكي مورد نياز صنعت ريلي و تاسيس كارگاه هاي تعميراتي جزئي و كلي واگنهاي مسافري و باري، خريد واگن هاي مسافرتي و باري از داخل و خارج از كشور استفاده از آن در ناوگان ريلي كشور و تعمير و نگهداري واگن هاي مسافري و باري و ايجاد تعميرگاه هاي مجهز در اين رابطه و خريد و سفارش قطعات يدكي و ابزارآلات تعمير و نگهداري از داخل و خارج از كشور صادرات و واردات كليه كالاهاي مجاز بازرگاني اخذ و اعطاي نمايندگي اخذ تسهيلات ريالي و ارزي از بانك ها، اخذ وام و تسهيلات از بانك ها و موسسات مالي و اعتباري داخلي و خارجي در صورت ضرورت قانوني انجام موضوعات فعاليت پس از اخذ مجوزهاي لازم.

به طور كلي فعاليت شركت به سه دسته كلي تقسيم مي شود: 1-حمل و نقل ريلي مسافري 2-حمل و نقل باري 3-سرمايه گذاري در توسعه صنعت ريلي

2.سهامداران:

3.درآمد عملياتي:

شركت ريل سير كوثر از سال 1384 با توسعه ناوگان مسافري خود به صورت رسمي وارد صنعت حمل و نقل مسافري كشور گرديد. اين شركت با خريد واگن هاي 4 تخته لوكس فعاليت خود را آغاز و طي ساليان اخير همواره به توسعه كمي و كيفي ناوگان خود پرداخته است. در حال حاضر 4 رام مسافري (شامل 35 دستگاه واگن به انضمام دو رستوران) در حال سير در خطوط بندرعباس-مشهد و بالعكس، يزد-مشهد و بالعكس و همچنين تهران مشهد و بالعكس مي باشند. اين شركت همواره جزو شركت هاي برتر حوزه حمل و نقل مسافر بوده است.

قطارهاي فعلي اين شركت داراي قرارداد سير 30 ساله با راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشند كه 10 سال آن سپري شده است.

شركت ريل سير كوثر در سال 1392 از طريق شركت در مزايده راه آهن، موفق به خريد 134 دستگاه واگن مخزن دار مخصوص حمل و نقل مواد نفتي و روغني گرديد. اين واگن ها به تدريج به شركت تحويل داده شده و در حال حاضر طي قرارداد با شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در حال حمل مشتقات نفتي در مسيرهاي داخلي كشور مي باشد.

مشخصات واگن هاي مسافري و باري:

در پايان عمر مفيد واگن ها، با انجام تعميرات اساسي واگن ها قابليت سير 20 سال ديگر را نيز دارا خواهند بود.

شركت در سال 95، درآمد عملياتي 575.452 ميليون ريال پيش بيني كرده است.كه نسبت به سال مالي گذشته افزايش 60 درصدي را نشان مي دهد. همچنين شركت در 6 ماهه نخست سال موفق به پوشش 55 درصدي ميزان درآمدهاي عملياتي خود شده است.

روند درآمدهاي عملياتي شركت در سنوات قبل:

همانطور كه از نمودار فوق پيداست شركت در شش ماهه نخست سال جاري تقريبا به اندازه كل سال گذشته درآمد عملياتي داشته است.

3-1.نرخ گذاري خدمات:

طبق ماده 9 قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي، نرخ حمل و نقل ريلي متناسب با حمل و نقل جاده اي بصورت توافقي فيمابين صاحبان كالا و شركت هاي حمل و نقل ريلي تعيين و اجرا خواهد شد. بهاي بليط مسافرين توسط شركت هاي حمل و نقل ريلي در هر مسير و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتي كه ارائه مي شود تعيين و پس از تاييد هيئت مديره راه آهن به مرحله اجرا در مي آيد.

قراردادهاي مهم شركت:

4. طرحهاي عمده در دست اجراي شركت:

5.بهاي تمام شده:

بهاي تمام شده مسافري شركت ريل سير كوثر شامل، سهم راه آهن از واگن هاي مسافري، هزينه استهلاك، هزينه تعمير و نگهداري، هزينه فروش بليط و راهبري مي شود و بهاي تمام شده باري شركت شامل، سهم دسترسي واگن هاي باري، هزينه تعمير و نگهداري، هزينه استهلاك، كامزد صدور بارنامه و اجاره واگنهاي مخزندار مي شود.

با توجه به قرارداد 30 ساله شركت ريل سير كوثر و راه آهن جمهوري اسلامي ايران، سهم راه آهن به شركت در 9 ساله اول قرارداد 26% به 74% و در 21 سال باقيمانده از قرارداد 50% به 50% از بهاي پايه بليط مي باشد. ابتداي دوره 21 ساله از دوم ارديبهشت ماه سال 1394 آغاز شده است.

حق دسترسي واگن هاي باري به وجوهي كه شركت هاي حمل و نقل ريلي خصوصي بابت استفاده از شبكه ريلي پرداخت مي نمايند، تعرفه دسترسي گفته مي شود. تعرفه دسترسي وفق ماده 6 قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي براساس آيين نامه اي مي باشد كه توسط هيئت مديره راه آهن تهيه و پس از تصويب وزارت راه و شهرسازي لازم الاجرا مي باشد. آيين نامه مذكور تاكنون تصويب نگرديده و در حال حاضر راه آهن در مواقع مقتضي معمولا سالي يكبار تعرفه دسترسي را تهيه و به تصويب مقام وزارت راه رسانده و بر مبناي آن عمل مي شود كه آخرين تعرفه مورخ 1394/06/31 مي باشد.

روند حاشيه سود ناخالص شركت در سنوات گذشته :

حاشيه سود ناخالص شركت در شش ماهه اول سال 29 درصد و در شش ماهه دوم سال 19 درصد بوده است. در سال جاري نيز حاشيه سود ناخالص شركت در شش ماهه اول سال 27 درصد و براي بقيه سال 22 درصد در نظر گرفته شده است.

6. صورت سود و زيان:

شركت براي سال مالي 95 به ازاي هر سهم 157 ريال سود پيش بيني كرده است كه نسبت به سال گذشته افزايش 50 درصدي را نشان مي دهد. همچنين شركت در شش ماهه نخست سال موفق به پوشش 66 درصدي سود هر سهم خود شده است.

روند سود هر سهم شركت در سنوات قبل :

 

نظر كارشناسي سود هر سهم:

با توجه به پوشش مناسب درآمد عملياتي در شش ماهه نخست سال جاري در صورتي كه شركت بتواند درآمد عملياتي بودجه خود را پوشش دهد و در صورتيكه حاشيه سود ناخالص براي شش ماهه دوم برابر شش ماهه اول سال باشد، شركت موفق به ساخت 178 ريال سود خالص به ازاي هر سهم خواهد شد.

در صورتيكه حاشيه سود ناخالص شركت براي 6 ماه دوم برابر حاشيه سود ناخالص سال 94 باشد سود هر سهم 145 ريال پيش بيني مي شود.

بنابراين سود هر سهم شركت بين 14 تا 18 تومان پيش بيني مي شود.

 



مديرعامل شركت سبد گرداني سرمايه ايرانيان عنوان كرد:
تزريق نقدينگي صندوق ها، علاج كوتاه مدت بيماري بورس

تعيين كف پنج درصدي جهت ورود سرمايه از طريق صندوق هاي با درآمد ثابت همچون مسكّن كوتاه مدتي است كه تنها چند روز بر كليت بازار سرمايه موثر واقع مي شود. چرا كه وضعيت بازار سرمايه مي بايست به صورت بنيادي اصلاح شود.

عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار درحالي چندي پيش از موافقت اين سازمان جهت تعيين كف حداقل پنج درصدي براي ورود سرمايه صندوق هاي با درآمد ثابت به بازار سرمايه خبر داد كه در صورت اجرايي شدن ابلاغيه مذكور نقدينگي بين چهار تا هشت هزار ميليارد توماني از سوي صندوق هاي سرمايه گذاري با درآمد ثابت به بازار سرمايه تزريق مي شود. حال آنكه بايد ديد اجراي ابلاغيه مذكور تا چه اندازه در واقعيت در بهبود روند معاملات بورس و حركت آن در مسير رونق اثر گذار است؟

در همين ارتباط، مديرعامل شركت سبد گرداني سرمايه ايرانيان در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز عنوان كرد: واقعيت امر اين است كه تعيين كف پنج درصدي جهت ورود سرمايه از طريق صندوق هاي با درآمد ثابت همچون مسكّن كوتاه مدتي است كه تنها چند روز بر كليت بازار سرمايه موثر واقع مي شود. چرا كه وضعيت بازار سرمايه مي بايست به صورت بنيادي اصلاح شود.

مصطفي صفاري افزود: از دي ماه سال 92 اتفاقات متعددي در بازار سرمايه رخ داده كه در وضعيت ركودي آن نقش داشته است. آنچنان كه به نظر مي رسد افزايش نرخ سود سپرده ها و تسهيلات بانكي عليرغم كاهش نرخ تورم نقش حائز اهميتي در نابسامان شدن وضعيت بورس ايفا كرده است. در اين شرايط شاهد آن هستيم كه مقامات مسئول به جاي آنكه نسبت به كاهش نرخ بهره بانكي اقدام كنند دنباله روي دولت شده اند و در بازار سهام اوراق با درآمد ثابت منتشر مي كنند. به طوريكه در شرايط فعلي حجم معاملات اوراق بدهي از اوراق بهادار پيشي گرفته و رفته رفته بازار سهام به بازار بدهي تبديل شده است.

وي با بيان اينكه صندوق هاي با درآمد ثابت جهت خريد اوراق بدهي راه اندازي شده اند، در اين خصوص ابراز داشت: بانك ها با توجه به اعمال فشار سيستم اقتصادي كشور بر آنها جهت كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي اقدام به تأسيس صندوق هاي سرمايه گذاري كردند تا از اين طريق اوراق با درآمد ثابت خريداري كنند، وگرنه در حال حاضر نقدينگي بازار سرمايه به اندازه اي نيست كه توان خريد اوراق با اين حجم معاملات را داشته باشد.

بر اين اساس مي توان گفت حتي اگر صندوق هاي با درآمد ثابت به صورت خرد اقدام به خريد سهام كنند باز هم اين ابلاغيه اثرات كوتاه مدتي بر كليت بورس اعمال مي كند و مي بايست بيماري بازار سرمايه به صورت بلند مدت از طريق كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي علاج شود.

اين كارشناس ارشد بازار ادامه داد: مسلم به نظر مي رسد تا زمانيكه نسبت پي بر اي بازار سرمايه 10مرتبه محاسبه مي شود و در مقابل بازار پول با بازدهي 25 درصدي نسبت پي براي چهار مرتبه را در اختيار دارد، كمتر سرمايه گذاري نسبت به تزريق نقدينگي در بازار سرمايه از خود تمايل نشان مي دهد و نبايد انتظار داشته باشيم تا براثر سياست هاي كوتاه مدت تحولات بزرگي در بازار سرمايه رخ دهد. علاوه بر اين تزريق نقدينگي چهار تا هشت هزار ميليارد توماني در بورس تنها بخش اندكي از ارزش بازار سرمايه را به خود اختصاص مي دهد و از اين رو در افزايش نقدينگي اين بازار چندان موثر نيست.

مديرعامل شركت سبد گرداني سرمايه ايرانيان به چالش اين روزهاي بازار سرمايه يعني شاخص سازي اشاره كرد وگفت: متوليان بازار سرمايه با نگهداري شاخص كل بورس در محدوده اي مشخص سبب مي شوند تا عملكرد و وضعيت واقعي بورس بر سرمايه گذاران نمايان نشود و با اين امر سيگنال اشتباه به دولتمردان و سرمايه گذاران مي دهند. به نظر مي رسد اگر اجازه داده شود تا شاخص كل بورس همسو با كليت بازار سرمايه حركت كند آنگاه شايد دولتمردان با آگاهي از وضعيت نامناسب بورس چاره اي به حال آن بيانديشند و اقدامات كاربردي در جهت ايجاد رونق در آن اجرا كنند.

متأسفانه در شرايط فعلي شاهد حمايت دولت از بازار پول و بي توجهي به بازار سرمايه هستيم. آنچنان كه در بازار سرمايه اي كه نسبت پي بر اي آن 10 مرتبه است ماليات 0.5 درصدي چه بر سود و چه بر زيان از سرمايه گذاران دريافت مي شود، حال آنكه بازار پول با نسبت پي بر اي چهار مرتبه معاف از ماليات است. بر اين اساس طبيعي به نظر مي رسد با اتخاذ سياست هاي اين چنيني از سوي دولت كه مردم به سمت بازار پول روي بياورند.


مدير عامل شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود خبر داد:تغيير سود ثشرق
تغيير سود "كشرق" در پي افزايش 25 درصدي قيمت ذغال سنگ

علت توقف نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود اعلام افزايش نرخ محصولات ذغال سنگ ايران و تعديل صورت هاي مالي شركت بر اساس نرخ هاي جديد مي باشد.

نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود از تاريخ 22 آذر ماه سال جاري متوقف شده است كه علت اين توقف براي سهامداران شركت و فعالان بازار بورس حائز اهميت مي باشد از اين رو سراغ مديرعامل شركت رفتيم تا علت اين موضوع را جويا شويم.

علي نصيري در خصوص علت توقف نماد معاملاتي "كشرق" در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز اظهار داشت: علت توقف نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود اعلام افزايش نرخ محصولات ذغال سنگ ايران و تعديل صورت هاي مالي شركت بر اساس نرخ هاي جديد مي باشد.

وي در ادامه افزود: وزير صنعت در تاريخ 21 آذر ماه سال جاري طي جلسه اي اعلام كرد كه قيمت پايه ذغال سنگ را 25 درصد افزايش خواهد يافت و قرار بر اين بود كه ظرف يك ماه اين تصميم به تصويب نهايي برسد و صورت هاي مالي شركت هاي فعال در اين حوزه نيز بر اساس اطلاعات جديد تعديل يابد كه خوشبختانه چهارشنبه هفته گذشته اين موضوع تصويب شد و در حال حاضر نيز گزارشات "كشرق" با در نظر گرفتن افزايش 25 درصدي قيمت پايه ذغالسنگ در حال تهيه و تنظيم مي باشد.

نصيري گفت: افزايش 25 درصدي قيمت اين محصول تأثيري بيش از 40 درصد بر سود جاري سال 95 شركت خواهد داشت كه اطلاعات دقيق آن به زودي و تا پايان هفته جاري جهت اطلاع سهامداران و فعالان بازار سرمايه روي سامانه كدال قرار خواهد گرفت.

اين مقام مسئول گفت: شركت شمال شرق شاهرود سال هاي 94 و 95 را با ظرفيت كامل فعاليت نكرده و اين امر موجب افزايش توليد محصولات شركت در سال 96 مي شود كه استارت آن از اسفند سال جاري زده خواهد شد. به طور كل در سال 95 ميزان توليد شركت حدود 45 هزار تن مي باشد كه اين عدد براي سال 96 به بيش از 130 هزار تن برنامه ريزي شده و با اين توصيف شرايط براي سال آينده "كشرق" بسيار متفاوت خواهد شد.

نصيري اعلام كرد: طي هفته جاري گزارش عملكرد واقعي 9 ماهه سال جاري و پيش بيني درآمد هر سهم سال جاري به سازمان ارائه خواهد شد تا نماد معاملاتي شركت آماده بازگشايي گردد.

مديرعامل شركت شمال شرق شاهرود در خاتمه خاطر نشان كرد: برنامه افزايش نرخ از سال 94 مطرح شد و اين اولين بار بود كه فعالان صنعت ذغالسنگ سنگ ايران با يك انسجام و هماهنگي مناسب، به عنوان بخش تأمين كننده ذغال سنگ صنعت فولاد، موفق شدند تا در افزايش نرخ اين محصول به توافق برسند. هرچند با وجود افزايش نرخ 25 درصدي ذغال سنگ همچنان شاهد شكاف عميق موجود در بين قيمت داخلي و جهاني اين محصول هستيم اما به طور كلي اين تصميم و اجراي آن خواهد توانست صنعت را در سال 96 به سمت افزايش توليد و اشتغال حركت دهد و اتفاقي است كه مي توان آن را به فال نيك گرفت.


يك كارگزاري اعلام كرد:
ارزيابي قيمت مناسب هر سهم "حسير" در عرضه اوليه امروز

در پي عرضه اوليه امروز ۱۰ درصد سهام ريل سير كوثر به روش ثبت سفارش ، يك كارگزاري قيمت مناسب هر سهم اين شركت فرابورسي را برآورد كرد.

به گزارش پايگاه خبري بورس پرس، طبق برنامه اعلامي و با يك روز تاخير ، امروز 10 درصد از سهام شركت ريل سير كوثر به عنوان دومين شركت به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اوليه مي شود و طي آن 47 ميليون و 182 هزار و 31 سهم "حسير" در بازار دوم معاملات فرابورس واگذار خواهد شد.

در اين واگذاري ، حداكثر سهام قايل خريد براي هر فرد حقيقي و حقوقي، 1000 سهم با دامنه خريد 190 تا 209 توماني هر سهم تعيين شده و زمان ثبت سفارش با پيغام ناظر (احتمالا" بين ساعت 10 تا 12 ) خواهد بود.

اين شركت 47 ميليارد توماني سود هر سهم سال مالي جاري را بيش از 47 ميليارد توماني، 157 ريال پيش بيني كرده و اخيرا" از پوشش 75 درصدي سود در عملكرد 9 ماهه خبر داده است.

در ميان درحالي كارگزار عرضه كننده اين سهم اقدام به ارزشگذاري هر سهم به 4 روش و با 10 قيمت متفاوت ( از 192 تا 580 تومان) كرده كه كارگزاري آبان نيز با اشاره به سابقه و حوزه فعاليت آن (خريد واگن هاي مسافري و باري از داخل و خارج كشور و استفاده از آن در ناوبري ريلي ) و تركيب سهامداري اعلام كرد شركت در بودجه 95 سود هر سهم خود را با 49 درصد افزايش نسبت به سال 94 به رقم 157 ريال به ازاي هر سهم پيش بيني كرده و در دوره 6 ماهه موفق به پوشش 66 درصد معادل 103 ريال شده است.

سهم بازار شركت در سال 93 برابر با 2.5 درصد و در سال 94 برابر با 2.4 درصد بوده و شركت قصد دارد در سال هاي آتي تعداد واگن هاي مسافربري خود را به 86 دستگاه و واگن هاي باري را به 584 دستگاه برساند.

سهم راه آهن از بابت واگن هاي باري 51درصد و براي واگن هاي مسافري حدود 40 درصد است.ازين رو تغييرات نرخ حاشيه سود در آينده قابل توجه نخواهد بود.

گروه ريلي در بازار سرمايه سهمي 844 ميليارد توماني دارد. در حال حاضر P/E گروه حمل و نقل در بورس 9 مرتبه بوده و ميانگين وزني P/E شركت هاي حمل و نقل ريلي برابر با 17 مرتبه است.

با توجه به تعداد واگن هاي موجود و افزايش واگن ها در طي دو سال آينده به نظر مي رسد قيمت هر سهم شركت در محدوده 200 تومان ارزنده خواهد بود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: اخبار مهم بازار سرمايه
[ ۲۲ دى ۱۳۹۵ ] [ ۰۹:۳۶:۱۷ ] [ بورس باز ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 20
دیروز : 49
افراد آنلاین : 1
همه : 2333
امکانات وب